Priporočila

 

DIDAKTIČNA PRIPOROČILA in INFORMACIJSKA TEHNOLOGIJA

V učnem načrtu za likovno umetnost v osnovnih šolah se didaktična priporočila navezujejo tudi na informacijsko tehnologijo. Ker šola ne samo izobražuje ampak tudi vzgaja posameznike ter jih tudi pripravlja za nadaljnje življenjske poti je dobrodošlo, da se pri pouku učence sooči s stvarmi, ki so aktualne in uporabne. Med temi je tudi vse bolj poklicno pričakovano znanje na področju informacijskih tehnologij (v nadaljevanju IT). Te naj bi v izobraževanju podpirale in omogočale razne pristope k učenju in poučevanju. Vendar je potrebno poudariti, da se mora tehnologijo v pouk vključiti tako, da ne zmanjša vloge in pomena, učitelja in učencev. Vključitev IT v pouk ne sme predstavljati le popestritve ali nesmiselnega nadomestila obstoječih tehnik, metod učenja ali poučevanja. Vključitev IT naj bo v pouk smiselno vpeljala in uporabljena tako, da predstavlja učinkovit doprinos, ki ga z drugimi pripomočki ne bi uspeli realizirati.

V prvem vzgojno-izobraževalnem obdobju naj se tehnologijo postopno in premišljeno uvaja, kot sredstvo za različne likovne informacije in prenos in shranjevanje likovnih vsebin.

V drugem vzgojno-izobraževalnem obdobju se sodobno tehnologijo uporablja za učenje in razumevanje likovnega jezika in za raznolike likovne izkušnje. IT predstavlja tudi orodje za nove oblike likovne povezave med viri likovnih informacij in uporabniki sodobne tehnologije.

Za tretje vzgojno-izobraževalno obdobje se pričakuje, da učitelj v šolskem letu izvede eno likovno nalogo z uporabo računalnika. To zahteva od učitelja premišljen načrt dela, ki se ga izvede bodisi v računalniškem ali IK okolju. Pri tem mora bit učitelj pozoren na to, da bo izbrano okolje in zastavljeno delo primerno tako za izkušene in manj izkušene uporabnike. Da bo delo potekalo uspešno in učinkovito naj učitelj jasno opredeli cilje, ki se jih mora doseči preko dela s sodobnimi tehnologijami. Tako delo ustvarja nove izkušnje in poglablja posameznikove predstave o likovnosti in njeni vrednosti.

UČNA PRIPRAVA

Spodaj je prikazan primer učne priprave za 6.razred pri pouku LUM. Predstavlja primer smiselne uporabe sodobne tehnologije- grafične tablice, na področju oblikovanja na ploskvi (grafično oblikovanje) in arhitekture. Oba področja obravnave sta predpisana po učnem načrtu.
Učna priprava (PDF)

Datum:
Šola: Osnovna Šola
Učitelj likovne vzgoje:
Predmet: Likovna umetnost
Okvirni čas obravnavanega področja: 90 minut
Razred: 6.
Likovno področje: Oblikovanje na ploskvi (Grafično oblikovanje)
Likovna naloga: Oblikovanje proste kompozicije po domišljji
Likovna tehnika: Digitalna risba
Likovni materiali in pripomočki: Grafična tablica, računalnik, papir, tiskalnik
Likovni motiv: Tapeta/Ornament
Učne metode: metoda praktičnega likovnega izražanja, razlaga, pogovor
Oblike dela: individualna (samostojna)
Učni mediji in pripomočki: ppt predstavitev, slikovno gradivo
Medpredmetne povezave: /
Učni pripomočki:  LCD projektor, računalnik, programska prezentacija fotografij, program KRITA
Vrsta učne ure: Uvodna, nadaljevalna, kombinirana

Literatura in drugi viri:

 

 

Tacol, T., Frelih, Č., Muhovič, J., Zupančič, D. (2016) Likovno izražanje : učbenik za 7. razred osnovne šole. Ljubljana : Debora, 2016 (Nova Gorica : Grafika Soča)

Morris, W. (1883). Strawberry Thief. Pridobljeno s https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Strawberrythief.jpg

Ameršek, S. (2016). Okraševanje telesa (Diplomsko delo). Univerza v Ljubljani, Pedagoška Fakulteta, Ljubljana.

 

Cilji / učenci:  Dovršni glagol (dogajanje omejeno v trajanju, označujejo dejanje, ki je bilo ali bo narejeno)

 

– pri likovnem izražanju poleg tradicionalnih uporabljajo tudi digitalne tehnologije,

– spoznavajo značilnosti abstrahiranja,

– razvijajo izrazne zmožnosti  pri oblikovanju na ploskvi in s tem negujejo individualni likovni izraz,

– razvijajo občutek za razporejanj oblik na ploskvi,

– razvijajo občutek za ravnovesje na ploskvi,

– razumejo funkcijo grafičnega oblikovanja..

 

 

Učitelj Učenci Učne metode, sredstva, pripomočki

 

 Uvodni del

Uvodna motivacija:

Učencem pokažemo dve fotografiji, eno surovo (neobdelano) in drugo obdelano v programu za manipulacijo fotografij (npt. GIMP ). Pozovemo jih, da poiščej razlike med fotografijama.

 

Ko najdejo vse razlike jih vprašamo na kakšen način menijo, da smo ustvarili razlike?

 

Iščejo razlike med fotografijama.

Naštejejo možne načine obdelave fotografij.

Pogovor

 

Razlaga likovnega pojma:

ORNAMENT:

Beseda ornament izhaja iz latinčine. Ornare pomeni krasiti. V SSKJ lahko preberemo, da je ornament likovni element namenjen olepšavi. Besedo ornament torej lahko prevedemo tudi kot okrasek.

 

Nastel je zaradi človekove ptrebe po okraševanj predmetov, ki jih je oblikval. Ljudje so krasili uporabne predmete (posodo, tkanine, orodje in orožje), okrasne predmete (nakit), pozneje pa tudi naslovnice knjig, začetne črke in obrobe tekstov v knjigah.  Srečujemo ga tudi danes na uporabnih in okrasnih predmetih.

 

Pomembna značilnost ornamenta je stilizacija, kar pomeni, da pri oblikovanju ornamena ne izdelamo vseh podrobnosti, pač pa oblike poenostavimo.

 

Poznamo 6 vrst ornamenta:

– geometrijski ornament (sestavljen iz geometričnih oblik)

– rastlinski ornament (izvir iz rastlinskega sveta)

– živalski ornament (uporablja podobe iz živalskega sveta)

– antropomorfni ornament (vzorec predstavlja človeška figura)

– mešani ornament (vsebuje vsaj dva našteta motiva)

– svobodni ornament (vsebuje svobodne oblike)

 

Po obliki ločimo naslednje ornamente:

– tapeta (vzorci se širijo po celotni ploskvi v različnih smereh; obliko okraskov zasledimo na blagu, stropu, stenah in podu)

– friz (ornament poteka v vrsti, najdemo ga v arhitekturi ob robovih streh, nad okni in vrati, na oblačilih, posodah ali pregrinjalih)

– rozeta (okrasek se pojavi v krožni obliki, najdemo ga na oknih in prtičkih)

 

 

Učenci poslušajo razlago in sodelujejo pri odgovorih na vprašanja, ki jih zastavlja učitelj med razlago.

razlaga

Ppt predstavitev

(Ameršek, 2016)

 

 

 

 

 

Razlaga tehnike:

Učencem predstavimo grafično tablico in jih seznanimo z njenim delovanjem.

 

Predstavimo jim tudi odprtokodni program za manipulacijo fotografij in jim predstavimo uporabniški vmesnik ter osnovne funkcije programa.

 

Predstavimo jim tudi funkcijo, ki nam sama razširi vzorec na več polj.

Skupaj z učiteljem preizkusijo osnovne funkcije programa in se z njim seznanijo.

razlaga

Ppt predstavitev

Podajanje likovne naloge:

Učenci izdelajo tapeto za svojo sanjsko sobo. Pri tem si izberejo vrsto ornamenta, ki bo tapeto krasil.

 

Posebej poudarimo naj bodo pozorni, da se vzorec na robovih konča tako, da ga lahko sestavljajo (tako kot se npr. lepijo tapete). Na projektorju jim pokažem primer tapete W. Morrisa(ki je iz umetnostne zgodovine znan kot umetnik, ki je svoje ilustracije ustvarjal za tapete) in jim razložim na primeru kje naj bodo pozorni glede robov. Kot motivacijo jim lahko povemo, da bodo tapete dejansko uporabili pri naslednji nalogi.

 

Poslušajo navodila in v primeru nejasnosti postavijo vprašanje.

razlaga

Ppt predstavitev:

William Morris, Strawberry Thief, 1883, (Victoria and Albert Museum)

Razlaga kriterijev:

– uporaba ornamenta

– upoštevanje nadaljevanja motiva na robovih formata

– znajo utemeljiti kateri ornament so uporabili

– uporaba vsaj treh osnovnih funkcij, v programu KRITA

 

razlaga

Ppt predstavitev

Likovno izražanje

Učence pri delu spodbuja in jim pomaga pri reševanju likovnih in tehničnih problemov.

Ko zaključijo z oblikovanjem jim pomaga pri tiskanju tapete.

 

Izdelujejo likovni izdelek.
Sklepni del

Pazimo na (oblikovanje meril za vrednotenje):

– uporaba ornamenta

– upoštevanje nadaljevanja motiva na robovih formata

– znajo utemeljiti kateri ornament so uporabili

– uporaba vsaj treh osnovnih funkcij, v programu KRITA

 

Učenci ovrednotijo izdelke.
Zapiše ocene in uredi razstavo izdelkov.

 

Učno pripravo sva si zamislili tako, da se lahko smiselno nadaljuje v naslednjo nalogo s področja oblikovanja v tridimenzionalnem prostoru (arhitektura) – oblikovanje notranjega in zunanjega prostora. Učenci bi izdelali svojo sanjsko sobo, v kateri bi na stenah uporabili v zgoraj opisani nalog izdelane tapete.

 

SEZNAM IN POVEZAVE DO BREZPLAČNIH PROGRAMOV za likovno ustvarjanje z grafično tablico

Krita
MediBang paint
Fire alpaca
Sketchbook